Försäsongen viner utmed husknuten och alla väntar på snö. Rykten studsar omkring i byn, får vi snö på onsdag? Är det sant att Borgafjäll fått 5 Decimeter i veckan? Hur ser det ut på Skutan? När öppnar liftarna och var kommer man kunna åka och kommer det att vara bra…

Jag glömmer väldigt ofta bort att det enkla ofta är det bästa. Speciellt såhär års. Att ha ett par bra pistskidor under fötterna är så jävla kul. För ska vi vara ärliga mot varandra så har man ofta mer användning för ett par bra pist-skidor än ett par superfeta offpistlagg i vårt avlånga land.

Med denna nyvunna insikt bestämde jag mig för att hårdtesta Nordikas Pist-missil Doberman Spitfire Pro och en pjäxa som jag har nördat in mig fullständigt i den sista tiden. Dalbello DRS.

Hoppade in i bilen fredags eftermiddag och mötte upp med ett gäng ur Skiers Accredited. Perfekt att kunna testa prylar samtidigt som man får tips och råd hur man ska skrämma liv i sin skidteknik. Resan gick mot Funäsdalen och under helgen åkte vi skidor både i Ramundberget och Tänndalen.

Vi börjar med Nordica Doberan Spritfrie Pro.

Att Nordica gör bra skidor behöver vi inte surra om, så är det. Spritfrie Pro är Nordiskas värsting pist-skida. Vi börjar med det negativa. Jag är lång (186cm) och blir lite småsur när ett märke inte bygger längre skidor än 176cm. Jag blir misstänksam och muttrar över att korta Italienare inte fattar att vi i Skandinavien inte vill åka på barnskidor… Nr 2 en bindning som bara går till tolv. Suck, ja nu får man inte väga mer än 70 kilo om man ska sätta lite press på prylarna. Jag väger 90kg.

Skidan har måtten 126-74-109 och har en svängradie på 15,5 meter. Det första som händer när jag riktar skidan i fallinjen är att den drar iväg under fötterna på mig och jag har ett första åk som påminner mer om överlevnads-skidåkning än graciös carving. 176 cm kanske räcker tänker jag lite småknäckt över hur dålig skidåkare jag är. Fokuserar om och åker hela förmiddagen. Sakta hittar jag tillbaka till tekniken och skidan börjar leverera mer och mer. Spritfire Pro har ett skoningslöst klipp vilket gör att ju mer jag ger desto mer får jag tillbaka. Skidan svarar på minsta rörelse och blir fantastiskt livlig, framför allt med lite fart. Det är inga skidor för en nybörjare ska gudarna veta, men har ni åkt en del skidor och letar efter något att utmana är Spritfrie Pro något ni ska testa. Efter några försök hittar jag rätt i korta svängar och skidan studsar under fötterna. Skitkul! Jag skulle inte påstå att den är speciellt hård men konstruktionen gör den vridstyv och den fladdrar ingenting. Med den relativt breda toppen och aggressiva skärningen kastas jag in i svängen och det känns som jag ligger med hela sidan i backen ”World Cup Style” (sanning med modifikation, men det känns så)

Andra dagen åker jag skidor i Tänndalen som har en betydligt bredare backe öppen och nu får jag ut betydligt mer av min åkning och skidorna sitter som ett strykjärn i backen. Italienarna har rätt. Det är bara att erkänna, ingen behöver åka Spritfrie Pro längre än 176. Skidan söker kant oavbrutet och utmanar hela tiden. Skidan får fem stålkanter i betyg av fem möjliga förutsatt att ni gillar en utmaning. Nordica Doberman Spritfrie Pro är en Italiensk racing upplevelse. Superkul, stabil, svängig och en jävla utmaning.

Dalbello DRS WC (s)

Att åka skidor med riktiga racingpjäxor är en speciell känsla. Jag kan inte påstå att det är det skönaste jag gjort i mitt liv och när vi pratar om riktiga racingskor så kräver faktiskt det en del av piloten. Innerskorna är tunna och påminner mer om en plastpåse än en varm och gosig renfäll. Pjäxorna är ofta smala och kräver en del arbete innan dom blir bra. När man gör fel så berättar pjäxan det direkt och den kräver att man står ”rätt” i dom för att känslan ska infinna sig. MEN när känslan infinner sig är det det bland det häftigaste man kan uppleva på ett par skidor. En kraftöverföring som är så exakt att det känns som man är fastskruvad i skidorna. Vid minsta rörelse i foten sticker skidorna under foten och man känner verkligen hur materialet svarar. Så varför Dalbello DRS?

Jag har storlek 27.5, det betyder att om jag vill skona mina tår lite så ska jag ha storlek 8 i DRS;n (inom racingen har man ibland en annan storlekssortering). Storlek 8 är den största storleken dom görs i. Lästbredden är 92 mm (vilket är smalt) men är vad Dalbello kallar anatomisk korrekt så den är smal där den ska vara och bredare där det behövs. Jag upplever inte skon som supertajt utan snarare att den följer min fot på ett behagligt sätt. Innan testet har jag fräst ur skorna för att ge lite extra plats för min fotknölar och underben. En formgjuten sula på det och sen känner jag att dom är redo att testas. På frågan om varför Dalbello DRS så har jag flera svar. Pjäxan har ett hälgrepp som är löjligt bra, det känns verkligen att skalet följer foten vilket gör att jag tycker kontakten med skidan blir riktigt bra. Jag upplever inte att den går hårt åt foten, den går att åka med i sex timmar utan att man får ont. Visst jag knäpper upp i liften ibland men det är racing pjäxor. Rätt inställd blir pjäxan en förlängning av min fot och får jag vara lite flummig så gör skidan som jag vill med bara tankens kraft…

DRS;n levereras neutral vilket gör att alla inställningar som canting och manschett-linjering görs i butiken. Jag tycker det är en fördel för då börjar man verkligen från noll och utgår ifrån dom speciella förutsättningar som just den personen som ska åka i dem har. Görs allt detta på rätt sätt har man en åktur värd namnet framför sig. Lite tålamod får man ha när man ska gå i och ur pjäxorna och det är ingen pizzaugn direkt (går att lösa med pjäs-värme). Men förutom det så är DRS;n en grym racing-pjäxa som faktiskt vi vanligt folk kan uppsatta. Det ska sägas att jag åker i softmodellen och ska man ha hårdare än så ska man nog ha en käpp framför sig och inte en öl. Hur ska man resonera över denna pjäxa då? Jag ser på det såhär. Om ni jagar en pjäxa till allt så ska ni inte titta på Dalbello DRS. Absolut inte. Men är ni på jakt efter ett komplement till era vanliga pjäxor och söker kompromisslös prestanda så är Dalbello DRS en fantastisk pjäxa som andas nytänk och våldsam kraftöverföring. Pjäxan gör definitivt min åkning roligare och betydligt mer exakt än vanligt. Sen är ju monstergrön det nya svarta…

Det hände något under besöket i Fjällnäs kapell… Har ni vägarna förbi är ett besök eller en övernattning ett måste.

Chrille.

 

 

Nov
14
0

L1TA

Många av er känner säkert redan till märket L1 som vi redan förra vintern hade på herr, självklart även denna vinter.
Till i år har vi även plockat in L1s damkollektion L1Ta.

L1TA är för tjejen som vill ha en lite mera streetinspirerad look även ute i backen. Dova härliga färger men självklart lite roliga mönster så som Camo och leopard men med en skön twist.

Här kommer lite inspirationsbilder, för att se mer får du lyfta blicken från datorn ta på dig dina skor och ta en promenad ner till oss och prova själv.


 

Nov
13
0

Boka din Tisdag!

Vintern står för dörren och vi har passat på att testa våra prylar lite extra. I helgen drog vi till Borgafjäll för att gå en topptur på fjället Jenjen på 1477 möh. Trots lite dålig sikt så gick vi hela vägen upp och möttes både av solsken och vind som var så stark att vi fick ligga på vår utrustning för att få ha den kvar.

Men först lite om skidorna.

Blizzard Altitude 88 väger inte in som en av dom lättaste turskidorna på marknaden trots det lite förvirrande namnet ”ultra light” men förstå oss rätt, den väger 1360 gr i 173cm vilket är en riktigt låg vikt för bra toppturs skidor. Däremot så finns det någon form av magisk gräns där toppturs skidor inte blir så roliga att åka utför med. Kompromissen med vikten blir för stor. I Blizzards Altitude 88;ans fall finns inte en sådan kompromiss. Skidan kan ni ladda på ordentligt med utför och om den pressas spelar det ingen roll. Bland dom mest stabila toppturs skidorna vi har provat (vi har provat massor) Altitude 88;an har en låg rocker profil som gör att den inte blir orolig när snön inte är mjuk och hjälper dig att surfa när du hittar lössnö. 88 mm under foten är perfekt för att klara av alla förhållanden i dom skandinaviska fjällen och gör sig ypperlig på långa turer i alperna där man måste ha en skida som ska klarar av olika typer av snö. Allt från is till puder.

Laggen pausar lite medan vi tar en snabb fika innan toppen. Vi har monterat skidorna med en Dynafit-bindning och den combon funkar fint. Det går att kombinera skidan med andra bindningar med ska vi tillägga. Vill man ha lite mer drag än normalt i sina toppturs skidor så är Blizzard Altitude något ni ska prova. Åre Skidsport har skidorna uppmonterade för test. Ring oss på 0647-50119 eller sväng förbi butiken.

Fantastisk känsla att vara tillbaka på snö och stort tack till Christer, Andreas och Ubbe som körde 72 mil på en dag för att göra turen möjlig.

För alla er som inte kan hålla er längre så har Åre Skidsport nu fyllt på toppturs hyllorna ordentligt så vi står rustade att dra igång vintern nu. Vi ses!

Chrille

 

Butiken är full av fina skidkläder och vi har provat igenom hela sortimentet för hitta våran favorit bland alla Gore Tex kläder, vilken är din?
Kom in till oss så hjälper vi dig att plocka fram något som du gillar.
Här kommer ett urplock med enkla bilder på några av våra favoritställ.